Výstup na Baníkov a Hrubou Kopu v Západních Tatrách

Západní Tatry / Slovensko

Jaro

02. 06. - 03. 06. 2008

1. 20.6. - auto zanecháno na parkovišti u ústí Žiarské doliny. Po značce výstup k chatě. Ubytování v noclehárně vedle chaty.
  2. 21.6 - od chaty výstup přes horu Príslop na Baníkov. Po hřebeni přechod hory Hrubá Kopa a Tri Kopy. V Smutném sedle sestup zpět k Žiarské chatě. Návrat zpět k autu.

Přechod Baníkova a Hrubé Kopy v Roháčích

Autem jsme dojeli k vyústění Žiarské doliny na parkoviště po silničce ze Žiaru. Odtud jsme šli asi 5 km na Žiarskou chatu. Přechod hřebene jsme začali od chaty druhý den.

1. den

Tento den je vlastně jen příjezdový. Jelikož jsme neměli zamluvené ubytování na Žiarské chatě a nemohli jsme proto autem dojet až k ní, nechali jsme auto na parkovišti u ústí Žiarské doliny a vyrazili jsme po značené cestě na chatu. Ze začátku značka vede po asfaltové cestě, ale po chvíli se stočí a pokračuje již příjemnějším chodníčkem v lese podel silnice. Touto stezkou, která se v závěru opět napojí na asfaltku, jsme po asi pěti kilometrech došli na Žiarskou chatu. Domluvili jsme si nocleh v přilehlé noclehárně na slamnících a spokojeně si dali pár piv.

2. den

Ráno jsme nechali spacáky v noclehárně a s lehkými batohy jsme vyrazili do hor. Od chaty jsme po zelené značce začali stoupat a po chvíli jsme minuli Šarafiový vodopád. (foto) Poměrně rychle jsme nabírali výšku a nakonec jsme vystoupali na horu Príslop. Odtud se otevřely výhledy na hlavní hřeben Roháčů i horu Baníkov 2 178 m n. m. (foto) Lehce jsme sešli do sedla a poté již vystoupali na vrchol Baníkova. (foto)

Po krátkém odpočinku jsme po hřebeni pokračovali na východ. Sestoupili jsme do sedla a pokračovali na vrcholy Hrubá Kopa a Tri Kopy. Tato část přechodu je nejnebezpečnější, neboť je vedena částečně ve skalnatém terénu a je místy zajištěna řetězy. (foto) Po přechodu těchto exponovanějších pasáží již následoval pohodový sestup do Smutného sedla. Zde jsme hřeben opustili a po chodníku jsme začali rychle sestupovat zpět k chatě. Na chatě jsme dobalili věci do batohů, rozloučili jsme se s Žiarskou chatou a pokračovali jsem v sestupu zpět k autu. Šli jsme stejnou cestou jako předešlý den a za hodinku jsme již byli u auta.

Tip na výlet

Roháče jsou jedinečné pohoří. Přechod hlavní části Západních Tater můžete s námi na našem webu - Hřebenový trek v Roháčích

Přechod této části Roháčů je krásným horským zážitkem. Najdete zde vše, horské louky, těžší úseky zajištěné řetězem i pohodové hřebenové stezky. Náročné je i převýšení od chaty, neboť ta leží poměrně nízko, takže vás čeká  přes 1 000 metrů převýšení.

Vodu je možné nabrat na Žiarské chatě. Kousek za chatou je ještě potok a Šarafiový vodopád, ale my jsme si vystačili se zásobami z chaty (1,5 litru vody na osobu).

Noc jsme strávili v noclehárně u Žiarské chaty. Jednak proto, že to bylo levnější a taky proto, že bylo plno a v chatě neměli volné pokoje.

Na treku jsme vystoupali na tyto vrcholy - Príslop 2 142 m n. m., Baníkov 2 178 m n. m. a Hrubá Kopa 2 166 m. n. m. Z hřebene se otevírají výhledy nejen na Západní Tatry, ale také na Vysoké a Nízké Tatry a na východě na Velkou a Malou Fatru.

Jediné exponované místo je přechod hory Hrubá Kopa a Tri Kopy. Zde jsou fixní řetězy pro usnadnění přechodu. Je zde nutné používat i ruce k překonání skalních stupňů. Tato část přechodu může být pro nezkušené turisty fyzicky i technicky náročnější.

Vybavení

Na přechod Baníkova a Hrubé Kopy je nutné dobré obutí - pohorky. Tenisky jsou určitě riziko, ačkoliv "turisty" s teniskami potkáte často. Stejně tak i dobré nepromokavé oblečení je nutné. V Roháčích jsou změny počasí velmi časté. Teleskopické hole můžou hlavně při přechodu Hrubé Kopy zavazet.

Žiarská chata nabízí široký jídelníček. Ani my jsme nepohrdli. Na treku jsme s sebou měli pouze studenou stravu. V Roháčích je zákaz vaření na plynovém vařiči.

Roháče jsou velmi oblíbené a frekventované pohoří. Zvlášť to platí pro okolí Žiarské chaty. Ačkoliv ještě nebyla hlavní sezona, pokoje na chatě již byly obsazené. Počet lidí se negativně projevuje i během samotného treku, kdy jsme museli v exponovaných místech čekat, až skupinky před námi překonají těžší úseky. Doporučuji navštívit Roháče mimo sezonu.