Rodinný výlet k vodopádům Lohnbachball v Dolním Rakousku

2. Vhodné pro kočárky - NE
  3. Vhodné pro psy - ANO
  4. Přelidněnost - malá

Nenáročný výlet ke kaskádám Lohnbachball a s výstupem na dolnorakouský Dachstein

Bezplatné parkoviště u výstavy soch pod širým nebem Kunst zwingt Rost, nedaleko obce Lohn.

Po návštěvě dolnorakouského hradu Rappottenstein nás to lákalo objevovat další perličky Waldviertelu. Pod hradem teče řeka Kamp, do které se o několik kilometrů jižněji vlévá potok Lohnbach. Kousek od ústí protéká potok roklí a tvoří se tu kaskády vodopádů Lohnbachfall.

Pokračuje tudy také medvědí stezka. Auto necháváme pod obcí Lohn, na parkovišti u výstavy soch pod širým nebem „Kunst zwingt Rost“. Po stranách silnice jsou instalovány desítky soch, vytvořených z kovových součástek pokrytých rzí. Procházíme po trávě mezi sochami a bavíme se popisky - je tu třeba pták Fénix, Socha svobody Ugly Liberty, zápasící boxeři, jezdec na želvě a dokonce umělcova verze poslední večeře Páně, nazvaná trefně Last party.

Po chvíli pokračujeme dál údolím potoka Lohnbach. Kousek za hranicí lesa se terén zvedá do rokle a potok tu vytváří první malé vodopádky. Scházíme pár metrů dolů k vodě, je nutné se přesvědčit, že je pořád mokrá :-) Přelézáme mechem obrostlé balvany a propracováváme se k horní části rokle, kde je několik metrů široký vodopád Lohnbachfall.

Po dřevěných schodech ho obcházíme zprava. Za vyhlídkovou plošinou potok mizí pod kameny. Za roklí se ale zase objeví, už širší a klidnější, meandruje smrkovým lesem. Na rozcestí odbočujeme vpravo a stoupáme směrem na Pretrobruck. Nedaleko je totiž skála Dachstein (ne, nejedná se o ledovec Dachstein, ale místní skalku) a výstup na skálu tohoto jména si nemůžeme nechat ujít.

Za lesem cestou mezi loukami dorazíme ke Steinerne Liebe (Kamenná Láska), dvěma balvanům, které se tu o sebe opřely v polibku. Okolo remízků pak nedočkavě spěcháme na Dachstein. Za ohybem cesty ho konečně uvidíme. I když je daleko menší než jeho skoro-třítisícový jmenovec, skalka s kamennou stříškou (Dach=střecha, Stein=kámen) potěší. Vystoupáme tedy na vrchol Dachsteinu a na lavičce pak na slunci odpočíváme a doplňujeme síly na další cestu.

Přecházíme přes louky zpět k rozcestí nad vodopády. Nechce se nám až k lávce, slunce svítí a tak na mělké písčině brodíme potok a stoupáme do kopce k vesnici Lohn. Nad vesnicí je ještě jedna atrakce - Schalenstein - kámen s prohlubní plnou vody (a listí a jehličí). Prý kdo se napije, bude nesmrtelný, zkoušet se nám to ale nechce. Vycházíme z lesa ven a kolem obce Lohn se po asfaltce vracíme k parkovišti.

Cestou zpět domů se ještě stavujeme v nedalekém Arbesbachu. Zdaleka je vidět ruina strážní věže na vrcholu žulové skalky. Waldviertler Stockzahn – waldviertelská Stolička (Stockzahn – stolička – zub) byl malý hrádek s dalekým výhledem, který měl chránit hrad Rappottenstein před útoky Slovanů, zejména Čechů od severu. Na rozdíl od nedobytného Rappottensteinu hláska byla dobyta a poničena.

Na konci 19.století byl hrádek opraven a věž přestavěna na rozhlednu Alexanderwarte. Když je pěkné počasí, je z ní vidět až na 150 km vzdálené Alpy. V nedaleké pekárně/cukrárně odoláváme široké nabídce regionálních dobrot, vyzvedáváme si klíč (vstupné 2 € dospělý, 1 € dítě) a stoupáme ke hradu (šipka Ruine). Na věž se dostaneme po dřevěných schodech, odemkneme si, nahoře odsuneme šoupací dveře a pak už jen z výšky 900 m.n.m. obdivujeme Waldviertel a Alpy – na východě září Schneeberg, Ötscher a Hochschwab, směrem na jih Gesäuse, západněji pak Totes Gebirge a dokonce i ten „opravdový“ velký Dachstein.

Jedná se o lehkou procházku vhodnou i pro rodiny s dětmi (ne kočárky, na cestě jsou schody).

Na parkovišti je studna - samoobsluha, ze které si můžete vytáhnout vychlazené nápoje a peníze hodit do kasičky. V nedalekém Arbesbachu pak hostinec a úžasná pekárna-cukrárna s regionálními dobrotami - makové a meruňkové koláče, domácí sýry.

Na této trase vystoupáte na vrcholy Dachstein v Dolním Rakousku, Arbesback - Stockzahn, vyhlídka Alexanderwarte.

Trasa není nebezpečná, vhodná pro i pro odrostlejší děti. Jen za mokra pozor na kamenech u vodopádů, budou hodně kluzké.

Jídlo jsme měli s sebou, v Arbesbachu je pekárna - kavárna, Zwettel (cca 20 km) - restaurace, supermarkety.

Medvědárium Arbesbach https://www.baerenwald.at/ otevřené cca od dubna.