Okružní trek pod Matterhornem ve Walliských Alpách

Walliské Alpy / Švýcarsko

18. 08. 2009

5 hod.

Lehká jednodenní horská túra pod Matterhornem, vhodná i pro zdatné děti

Horská túra začíná v městečku Zermatt ve Walliských Alpách, které se nacházejí v jižní části Švýcarska na hranicích s Itálií. Do Zermattu mají auta vjezd zakázána. Auto můžete nechat v městečku Täsch a odtud jet do Zermattu kyvadlovým vlakem, který jezdí každých 20 minut a trvá 12 minut. Zpáteční jízdenka pro dospělého stojí 16 CHF - informace z roku 2016.

Od vlakové stanice v Zermattu běžte jižním směrem ke kostelu St. Mauritius. Odtud opět jižním směrem po červené značce s názvem Tour du Cervin (někdy označované také Edelwiessweg) údolím Inneri Wälder směrem na Zmutt (foto).

Kousek za Zermattem se trasa ztáčí směrem na západ. Po levé straně budete mít potok Zmuttbach. Pěšina údolím stoupá mírně do kopce bez výraznějšího převýšení. V osadě minete restauraci Jägerstube, kde se můžete občerstvit a pokračujete po červené značce dále západním směrem, po pravé straně údolí (foto).

Po levé straně minete vodní nádrž a pokračujete západním směrem. Po levé straně se celou cestu více a více objevuje majestátný Matterhorn. Na konci údolí narazíte na kosočtvercovou vodní nádrž, od níž odbočíte severně, zde začíná větší stoupání. Cesta k nádrži z Zermattu trvá cca hodinu a půl.

Po vystoupání cca 300 výškových metrů se cesta opět stáčí východně směrem k Zermattu (směr chata Berggasthaus). Nyní se ovšem nacházíte na krásné náhorní planině s mnoha výhledy na Walliské Alpy (foto).

Půjdete přes vyhlídky Schwarzläger a Ufem Hohlicht. Cestou k chatě Berggasthaus (2 337 m n. m.) u místa Höhbalmen odbočíte doprava a sejdete do Zermattu (zde začíná prudké klesání).

Je to kratší trasa než další možná sestupová cesta přes chatu Berggasthaus, kde se můžete občerstvit. Od chaty Berggasthaus byste pak odbočili východně směrem na Zermatt. Zde začíná prudké klesání do Zermattu (cca 700 výškových metrů na třech kilometrech). Cesta vede podél potoka Triftbach.

Náročnost této horské túry je střední díky upraveným pěšinám a cestám, které nejsou nijak technicky náročné. Převýšení je sice vyšší, ale v rámci jednoho dne je zvládnutelné. Jedná se o pohodovou horskou túru, kterou by mohly zvládnout i zdatnější děti nad 15 let. Nohy, konkrétně stehna, budete nejvíce cítit při prudkém sestupu do Zermattu na konci túry.

Jelikož jse jedná o jednodenní túru, stačí si koupit vodu v Zermattu, která Vám vystačí na celý trek. Na osobu je pro tento trek vhodné mít minimálně 1,5 litru vody.

Na treku pod Matterhornem lze vidět téměř všechny dominantí vrchly Walliských Alp jakými jsou Alphubel 4 206 m n. m., Allalinhorn 4 027 m n. m., masiv Monte Rosy , Lyskamm 4 527 m n. m., Castor 4 228 m n. m., Breithorn 4 164 m n. m., Matterhorn 4 478 m n. m., a další.

Celou dobu se jde po značených stezkách a chodnících. Není zde žádné exponované místo. Náročnější je jen prudký sestup do Zermattu. Ten je ale také veden v serpentinách po stezkách.

Vybavení

Pro pohyb ve vysokohorském terénu považuji za nezbytnost kvalitní trekové kotníčkové boty. Na této túře se Vám bude hodit pro jistotu i nepromokavá bunda s windstopperem, funkční oblečení a zejména trekové hole, které oceníte při prudkém sestupu do Zermattu.

Jídlo na treku jsme řešili pouze formou studené svačiny skládající se z energetických tyčinek, čokolády a obložené housky. Občerstvit se můžete i cestou na chatě Jägerstube 1 900 m n. m. nebo chatě Berggasthaus 2 337 m n. m.

Z městečka Zermatt lze pomocí soustavy kabinových lanovek vyjet až do výšky 3 883 m n. m. na ledovec Matterhorn, nebo na vrchol hory Rothorn ve výšce 3 103 m n. m.. Z Rothornu jsou skvělé výhledy na většinu vrcholů Walliských Alp.