Dvoudenní přechod části Javorníků s dětmi

Javorníky / Česko

05. 07. - 07. 07. 2024

Turistická mapa Javorníků

1. Vhodné pro děti - ANO (i šestileté)
  2. Vhodné pro psy - ANO
  3. Vhodné pro kočárky - NE
  4. Přelidněnost - vysoká

1. Vhodné pro děti - ANO (i šestileté)
  2. Vhodné pro psy - ANO
  3. Vhodné pro kočárky - NE
  4. Přelidněnost - vysoká

Nenáročná turistika s dětmi přes horské chaty Bařkárka a Portáš

Autobusem z Velkých Karlovic rozcestí Soláň přijíždíme na zastávku Podťaté u Polanských. Zde doporučuji se na túru posilnit v Bistru Polanský Dvůr, kde opravdu skvěle vaří. Po obědě v Bistru vyrážíme po modré směrem nahoru do mírného kopce.

1. den

Po super obědě v Bistru Polanský důvr vycházíme po žluté značce do mírného kopce po silnici. Brzy ze silnice odbočujeme do leva, stále po menší asflatce až do sedla Pod Lemešnou. Zde se napojujeme na červenou turistickou značku Via Czechia - Jižní. I když v tuto chvíli už jsme vlastně na Slovenském území.

Po červené se už jde lesní cestou. Stále mírně stoupáme až na rozcestí Pod Soliskom. Odtud pohodovým traverzem v lese, téměř po rovině až k pramenu Javornická studnička, kde se můžete občerstvit čerstvou vodou z pramene Javorníků.

Od studánky pokračujeme stále po červené značce, bez výrazného stoupání, pohodovou cestou až na Butorky, odkud scházíme dolů po silnici po zelené a pak po modré značce až k horské chatě Bačkárka. Pro děti je zde velké dětské hřiště, mají dobrou pizzu. Dostáváme s dětmi apartmán na terase s vlastním sociálním zařízením (což na chatě nemá každý pokoj).

2. den

Druhý den ráno po snídani nás čeká nejprudší výstup dne - vyšplhat se po prudké sjezdovce cca 100 výškových metrů přímo nahrou opět na červenou značku. Trochu se u toho i zapotíme :) ... ale nahoře už jdeme opět po hřebenu s minimálním stoupáním.

Asi po půl hodině přicházíme k vrcholu Velký Javorník 1 072 m n. m., ze které jsou skvělé výhledy na východní část Moravskoslezských Beskyd, ale také na naši další cestu po hřebeni Javorníků. Na vrcholu si dáváme malý odpočinek a svačinu.

Pokračujeme dál po červené značce přes sedlo Gežov až k rozhledně Stratené. Zde si dáme lehký oběd - na plynovém vařiči ohřejeme dětem těstoviny, aby měly taky trochu jiný typ zážitku z vysoké gastronomie :). Rozhledna je dřevěná a celkem malá, takže žádné velké výhledy z ní bohužel nečekejte.

Od rozhledny Stratené pokračujeme mírnými houpáčky (cesta nevede stále po rovině, ale přes malé vrcholy) až na Malý Javorník 1 019 m n. m. - vrchol je vlastně v lese bohužel bez výhledů, tak si aspoň dáme svačinu. Pokračujeme stále stejným terénem (lesní pěšiny a cesty) po červené značce až k horskému hotelu Portáš. Zde máme s dětmi druhé ubytování. Mají zde vlastní pivo Portáš, které určitě doporučuji vyzkoušet. Opět velmi dobře vaří, takže se navečeříme a jdeme se dívat na čtvrtfinále Euro 2024 mezi Anglií a Švýcarskem :)

3. den

Třetí den už se od Portáše auty, které jsme si předchozí večer přivezli nahoru k chatě, dostáváme zpět dolů z hřebene do Karlovic a vyrážíme směr domů.

Jedná se o dvoudenní nenáročnou túru, kterou zvládnou i děti od šesti let - vyzkoušeno i s malým batůžkem. Jde se stále po pohodlných lesních nebo polních cestách. Nejstrmější část, která dá zabrat pouze plicím je výstup z Bačkárky po sjezdovce nahoru na červenou značku směrem k Velkému Javorníku. Sjezdovka je sice strmá, ale nic strašného. Trek zvládnou jak malé děti, tak psy. S kočárkem bych to osobně nedoporučoval, maximálně s menšími dětmi v nosičce na zádech.

Druhý den za Bačkárkou směrem na Velký Javorník je sice studánka, ze které se dá pít, ovšem je to zcela zbytečné. Tento výlet byl koncipován tak, že jdeme s malými dětmi a max. 12 km denně. Tedy vždy je možnost nabrat vodu v chatě, hospodě nebo ubytování po cestě a není třeba hlídat potůčky nebo studánky pro nabrání vody. Na každý den nám v letních vedrech stačilo 1 litr na osobu.

Jelikož jsme šli na výlet s malými dětmi, zvolili jsme spaní po cestě na dvou horských chatách - první noc spíme na Bačkárce a druhou noc na Portáši. Obě chaty mají dobrou kuchyni a pro děti hezká hřiště.

Cestou doláme dva větší vrcholy Velký Javorník 1 072 m n. m. a o kousek dál jeho menšího kamaráda Malý Javorník 1 019 m n. m.

Záměrně jsme volili maximálně bezpečnou trasu, protože jsme šli s dětmi ve věku od šesti do devíti let. Jak profil nebo technická náročnost trasy tak možná nebezpeční jsou minimální. Největším nebezpečím tak může být chůze po silnici ze startu výletu. To, že se na Slovensku nyní častěji objevují medvědi neplatí pro tuto část Javorníků - zde z nich mít strach určitě nemusíte.